Codice progetto: 2017-1-TR01-KA203-046818
Programma: Erasmus+ KA203 Strategic Partnerships for Higher Education
Call: Erasmus+ KA2-2017
“Timeline Travel: An Alternative Tool for Architectural History Learning and Teaching” is a project funded by 2017 Erasmus+ KA203 Strategic Partnerships for Higher Education, Center for European Union Education and Youth Programmes (Turkish National Agency). The project is coordinated by Gaziantep University (Turchia) and its partners are: University di Bologna (Italy), Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi (Poland) and Yeditepe University (Turkey), and other associated partners. Project started on 1 September 2017 and ended on 31 August 2019.
The main objective of this project is to create an alternative architectural history teaching and learning tool that would trigger visual cognition with the help of a timeline and a map. Accessible through a web-page, this tool will be designed so that it could be used both as a self-study tool (e-learning platform) and as a learning/teaching/research companion. As the students -and teachers- would save time in learning architectural history, they will have opportunity and ability to establish connections with the architectural works and political, social, economic and cultural developments, since the buildings clearly reflect evolving constraints of their time with different styles, scales and types. The second objective of this project is creating a cultural and historical awareness among the citizens of Europe thorough architectural histories of their cities and countries. By making this tool available and easy-to-use for a wider audience, the project aims to reach almost everyone through the project website, and it is ambitious to become a global tool for learning and discovering architectural histories.
“Timeline Travel: An Alternative Tool for Architectural History Learning and Teaching” è un progetto europeo, finanziato attraverso il piano 2017 Erasmus+ KA203 Strategic Partnerships for Higher Education, dal Center for European Union Education e dai Youth Programmes (Turkish National Agency). Il progetto è coordinato dalla Gaziantep University (Turchia) e ha come partner l’Università di Bologna (Italia), la Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi (Polonia) e la Yeditepe University (Turchia), oltre a numerosi altri partner e collaboratori associati. Il progetto ha avuto inizio il 1 Settembre 2017 e si è concluso il 31 Agosto 2019.
L’obiettivo del progetto è quello di creare uno strumento interdisciplinare per l’insegnamento della storia dell’architettura attraverso la realizzazione di una e-learning platform, rivolta sia agli studenti dei corsi di laurea sia a studiosi indipendenti. La piattaforma, chiamata “TimeLine Travel”, offre per ogni macro-periodo storico o contesto geografico di interesse, una linea temporale sintetica contenente le informazioni schematiche, all’interno della quale vengono individuate serie di architetture esemplari che vengono ulteriormente analizzate e approfondite attraverso una serie di strumenti grafici e informatici. Il progetto pilota parte da casi-studio legati ad alcune città particolarmente rappresentative, Bisanzio/Costantinopoli/Istanbul e Ravenna, per le quali sarà realizzato un prototipo di piattaforma, che sarà poi testato sia all’interno dei corsi di laurea degli atenei partners del progetto, sia come strumento utilizzabile anche da studiosi indipendenti.
Durata del progetto
09.2017 - 08.2019
Responsabile scientifico per il Dipartimento
Micaela ANTONUCCI
Coordinatore
Gaziantep University, Turchia
Partnership
Università di Bologna (Italia)
University of Humanities and Economics di Łódź (Polonia)
Yeditepe University (Turchia)
Budget
Budget totale: Eur 271.845,00
Budget DA: Eur 65.490,00
Docenti e ricercatori collegati al progetto
Matteo CASSANI SIMONETTI
Giovanni LEONI
Danila LONGO
Ernesto ANTONINI
Marco PRETELLI
Tommaso ROVINELLI (Assegnista)
Settore ERC del progetto
SH5_9 Storia dell'arte e dell'architettura