CARE: Cities As creative, crises-Responsive Environments

Towards a common manifesto of innovative solutions for the contemporary city. INTERNATIONAL SYMPOSIUM.

• Data: dal 29 settembre 2022 alle 13:00 al 30 settembre 2022 alle 17:00

• Luogo: Aula Magna, BUB - Biblioteca Universitaria di Bologna, via Zamboni 33-35, 40126 Bologna, Italia

• Modalità d'accesso: Ingresso libero previa iscrizione

Il simposio internazionale dal titolo “CARE: Cities As creative, crisis-Responsive Environments” si svolgerà a Bologna il 29 e 30 Settembre 2022, presso l’Aula Magna della Biblioteca Universitaria di Bologna.
Partendo dalle molteplici intersezioni tra crisi e cura nell'ambiente urbano, “CARE: Cities As creative, crises-Responsive Environments” si propone di raccogliere riflessioni e contributi su come contesti urbani / città consolidate abbiano dimostrato la loro capacità creativa di intraprendere nuovi percorsi e il loro grado di risposta a cambiamenti e sfide inaspettate, mettendo in atto e ispirando tattiche e strategie per affrontare eventuali crisi future.

I temi di indagine includono trasformazioni urbane, politiche, programmi e strumenti innovativi, iniziative dal basso, riutilizzi adattivi, indagini storiche, cartografie non convenzionali. Le discipline coinvolte sono storia urbana, storia dell'architettura, estetica, sociologia, pianificazione urbana, tecnologia dell’architettura e progettazione architettonica.

L'evento è organizzato da gruppo TRACE del Dipartimento di Architettura dell’Università di Bologna nell’ambito del progetto Dipartimenti Eccellenti 2017 MIUR, in collaborazione con FAM Fondazione Alma Mater, la Biblioteca Universitaria di Bologna e l'Helsinki Institute of Urban and Regional Studies, University of Helsinki, con il patrocinio di SITdA - Società Italiana della Tecnologia dell'Architettura, l'Ordine degli Architetti, Pianificatori, Paesaggisti e Conservatori di Bologna, l'Ordine degli Ingegneri della Provincia di Bologna, il Comune di Bologna.

Comitato Scientifico: Andrea Boeri, Danila Longo, Beatrice Turillazzi, Peter Clark, Laura Kolbe, Mika Mäkelä, Martina Massari, Serena Orlandi, Rossella Roversi, Francesca Sabatini, Saveria Boulanger, Serena Pagliula, Giulia Turci, Carlotta Trippa.

Il simposio fa seguito al workshop “How are Cities Reshaped by Crisis? Urban Response to Major Crises from the Black Death to Covid-19: International Research Workshop”, tenutosi presso l’Università di Helsinki nell’Aprile 2022.

Per maggiori informazioni: https://events.unibo.it/care-symposium-bologna-2022

Il simposio può essere seguito anche online collegandosi QUI.

__________________________

The International symposium "CARE: Cities As creative, crisis-Responsive Environments" will be held in Bologna on the 29th and 30th of September 2022, in the Aula Magna of the University Library of Bologna.
Starting from the multiple intersections between crisis and care for the urban environment, “CARE: Cities As creative, crises-Responsive Environments” aspires to collect reflections and contributions on how urban contexts and consolidated cities have demonstrated their creative ability to trace new paths, and their degree of responsiveness to change and unexpected challenges, enacting and inspiring tactics and strategies to face possible future crises.

The explored themes will feature urban transformations, policies, innovative tools and programs, grassroot initiatives, adaptive reuses, historical investigations, unconventional mappings. The involved disciplines are urban history, history of architecture, aesthetics, sociology, urban planning, technology of architecture and architectural planning.

The event is organized by the TRACE research team of the Department of Architecture, University of Bologna within the MIUR - Department of Excellence; in collaboration with FAM Fondazione Alma Mater, the Helsinki Institute of Urban and Regional Studies, University of Helsinki, the University Library of Bologna; under the patronage of SITdA - the Italian Society of Technology of Architecture, the Association of Architects, Planners, Landscape Architects and Conservators of Bologna, the Association of Engineers of the Province of Bologna and the Municipality of Bologna.

Scientific Committee: Andrea Boeri, Danila Longo, Beatrice Turillazzi, Peter Clark, Laura Kolbe, Mika Mäkelä, Martina Massari, Serena Orlandi, Rossella Roversi, Francesca Sabatini, Saveria Boulanger, Serena Pagliula, Giulia Turci, Carlotta Trippa.

The symposium is a follow-up to the international research workshop “How are Cities Reshaped by Crisis? Urban Response to Major Crises from the Black Death to Covid-19”, held at the University of Helsinki in April 2022.

See also: https://events.unibo.it/care-symposium-bologna-2022

The Symposium can be attended online HERE.