DEVELOPING AN INCLUSIVE PROCESS FOR COMMUNICATING DISSONANT HERITAGE

Codice progetto: 101143350 — BPF_DH

Programma: CERV Lump Sum Grants

Call: CERV-2023-CITIZENS-REM

L'eredità del XX secolo, in particolare il Patrimonio Dissonante, è un tema centrale nel dibattito europeo. L'obiettivo di questo progetto è sviluppare un processo inclusivo e democratico per raccontare l'eredità della storia non-democratica e proporre una metodologia scalabile e replicabile. Il carattere innovativo di questo progetto risiede nell'atteggiamento olistico, che comprende la dissonanza per creare un dialogo attraverso una ricerca partecipativa a più livelli e una forma di comunicazione più inclusiva.
Il progetto si compone di quattro livelli. Il primo livello è un caso pilota, che svilupperà una narrazione appropriata per comunicare uno dei siti del patrimonio culturale dissonante più sorprendenti d'Europa, il monumento di Buzludzha, simbolo del comunismo in Bulgaria. Si tratta dell'edificio bulgaro più famoso, che rappresenta la mancanza di discussione strutturata sul comunismo nella società.
In un secondo livello, verranno condotti in parallelo due casi di studio che si trovano ad affrontare sfide simili: i mosaici fascisti del Collegio Aeronautico di Forlì e il carcere Modelo di Barcellona, utilizzato per i prigionieri politici durante la dittatura di Franco. I tre team svilupperanno una metodologia comune, la testeranno e ne estrarranno linee guida utilizzabili per altri progetti. Il terzo livello prevede il coinvolgimento di una rete professionale di esperti di patrimonio dissonante (Dissonant Heritage Action Group - DHAG), parte dell'Agenda Urbana dell'UE. I partecipanti al gruppo costituiranno un gruppo di consulenza e saranno moltiplicatori diretti dell'impatto della ricerca.
Il quarto livello è il conivolgimento di un pubblico più ampio: sviluppando il progetto, saranno organizzati otto eventi attraverso i quali saranno raggiunte almeno 1000 persone. Inoltre, attraverso l'installazione in loco e il canale narrativo digitale per il monumento di Buzludzha, il messaggio dell'opera raggiungerà a cascata altre persone, che saranno sensibilizzate.

All over Europe, dissonant heritage of the 20th century is under discussion. The aim of this project is to develop an inclusive, democratic process to narrate the legacy of undemocratic history and create a methodology which can be used on multiple dissonant heritage sites. The innovative character of this project is in the holistic attitude, which embraces the dissonance to create dialogue, education and remembrance by the use of participatory interpretation, multi-layered research and inclusive communication.
This project consists of four layers. The first layer is a pilot project, which will develop an elaborated narrative and its communication for one of the most striking dissonant heritage sites in Europe, Buzludzha monument, the symbol of communism in Bulgaria. This is the most famous Bulgarian building, which lacks any interpretation, representing the lack of structured discussion on communism in the society.
In a second layer, two case studies will be conducted in parallel, which are facing similar challenges: the fascist mosaics of Collegio Aeronautico in Forli, and the Modelo prison in Barcelona, used for political prisoners during Franco’s dictatorship. The three teams will develop a common methodology, test it and extract usable guidelines for other projects.
The third layer is the involvement of a professional network of dissonant heritage experts called Dissonant Heritage Action Group (DHAG), which emerged from the Urban Agenda for the EU. The group’s participants will set up an Advisory group and will be the direct multiplicator by involving gained knowledge in their dissonant heritage projects.
The fourth layer is the influenced public. By developing the project, there will be eight events through which at least 1000 people will be reached and influenced. Furthermore, through the on-site installation and digital narrative channel for Buzludzha monument the message of the work will reach hundreds of thousands.

Durata del progetto: 01.03.2024 - 01.03.2026

Responsabile scientifico per il Dipartimento: Leila Signorelli

Coordinatore: Dora Ivanova, Buzludzha Project Foundation

Partnership: Buzludzha Project Foundation, DA Alma Mater Studiorum – University of Bologna, University of Barcelona Solidarity Foundation (UBSF), ATRIUM Route and Association (Architecture of Totalitarian Regimes of the XX Century in Europe’s Urban Memory), EuroClio – European Association of History Educators